Peliittojen maalivahti Antti Rautiola Union Plaanin maalille!

Union Plaanin entisestään vahva maalivahtiosasto vahvistui merkittävästi, kun jääkiekkokaukaloista paremmin tunnettu Antti Rautiola siirtyy kesäksi Plaanin miehistöön. Jalkapallokentät eivät suinkaan ole kiekkosiepparille tyystin vieraita.

Union Plaanin maalivahtitilanne loksauttaa monen kilpailevan nelosdivariseuran leuat auki. Harvalla seuralla riittää vastaavaa leveyttä ja tasoa maalivahtien osalta tällä sarjatasolla. Jalkapallotaustaa omaava Peliitta-vahti on jo näyttänyt harjoituksissa kyntensä.

  • Upeaa, että saatiin huippu-urheilija ja maalivahti mukaan. Jo ensimmäisestä treenistä lähtien on ollut selvää, että kyseessä on huippumaalivahti. Kilpailu maalivahdin paikasta tulee olemaan erittäin kovaa Antin, Tomin (Järvinen) ja Tinsin (Naukkarinen) välillä. Toni Jouttunpää on sivussa näillä näkymin 6kk, valottaa seuran manageri Antti Heikkinen tulevan kauden maalivahtitilannetta

Rautiola pelasti jalkapalloa aktiivisesti noin 16- vuotiaaksi asti. Kasvattiseurana toimi Oulun Luistinseura. Takaisin jalkapallon pariin Rautiolan houkutteli Peliittojen pelikaveri Jesse Peltonen, joka on tuttu pelaaja Plaanista viime kaudelta.

Kaukalon puolella pelit päättyivät Mestiksen runkosarjaan. Peliitoissa Rautiola jäi sensaatiomaisen kauden pelanneen ja nuorten maailmanmestaruuden siinä sivussa pokanneen Emil Larmin kirittäjän asemaan. Omiin suorituksiinsa mies oli kuitenkin tyytyväinen.

Jalkapallomaalivahdin virkaa Rautiola pitää hyvänä harjoitusmuotona tulevaa jääkiekkokautta ajatellen. Suurimpana erona jääkiekkovahdin virkaan on, että vedot tulevat kauempaa ja hiljaisemmalla nopeudella kuin jääkiekossa. Nopeita refleksejä ja terävää sivuttaisliikkumista tarvitaan kummassakin lajissa.

Plaanin valmentaja Jani Lehtelällä on edessään positiivinen maalivahtiongelma ennen lauantain cup-peliä. Maalille löytyy kolme tervettä vaihtoehtoa ja lisäksi yksi toipilas vielä odottamassa vuoroaan. Asiaan saadaan selvyys viimeistään lauantaina klo. 15:15, kun Union Plaani aloittaa pelinsä Regions’ Cupissa Vierumäen tekonurmella.

Kauden ensimmäisen harjoitusottelun lomassa julki kuusi uutta pelaajasopimusta

Kauden ensimmäinen harjoitusottelu on onnistuneesti takana. Ottelun jälkeen päätettiin rivejä täydentää kuudella tutulla pelaajalla. Max Ståhlberg, Joonatan Sihvonen, Valtteri Vuori, Antti Virolainen ja Tommi Virtanen tunnustavat tulevallakin kaudella Plaanin sinikeltaisia värejä.

Pitkään ja hartaasti vietetty palloton paasto on viimein takana ja tositoimiin päästy harjoitusottelun merkeissä. Sunnuntaina Vierumäellä vastaan asettui Jäppärä ja tulos tasattiin sopuisilla 1-1 (0-0) lukemilla. Plaanin ainokaisesta vastasi Mikko Halla. Seuran manageri Antti Heikkinen oli tyytyväinen näkemäänsä.

  • Pallon hallita oli meillä koko ajan. Kaverin bussi piti pintansa, eikä keksitty ratkaisuja murtamiseen. Kolme tolppaa ja hukattu rankkari… Aika tavanomainen kauden ensimmäinen peli. Paljon hyvää, paljon on parannettavaa.

Pelaajarintamalla on tapahtunut viime aikoina liikehdintää. Kuusi tuoretta pelaajasopimusta täydentää vahvaa runkoa. Ståhlberg, Sihvonen, Vuori, Virolainen ja Virtanen ovat seurajohdolle ja pelikavereille tuttuja miehiä.

Virolaisen tavoitteena ehjä kausi – Ståhlberg uhkuu näyttöhaluja

Sopimus-sekstetistä haastattelupöytään saatiin viime kaudesta ison siivun loukkaantumisen vuoksi missannut Antti Virolainen ja joukkueen kuopus Max Ståhlberg. Kaksikko kertoo tunnelmistaan ensimmäisen harjoitusottelun jälkeen.

Molemmat ovat arvatenkin innoissaan muustakin kuin mämmin syönnistä, sillä nimet löytyvät sopimuspapereista ja treenit ovat päässeet todenteolla vauhtiin.

AnVi (Antti Virolainen):  Innoissaan tässä tietysti ollaan! Taustat seurassa toimii ja päästiin viime viikolla treenaamaa tekonurmelle. Jatkossa päästään Vierumäen tekonurmelle kahdesti viikossa, joten ei tarvi pelkästään hiekkakentillä potkia.

MaSå (Max Ståhlberg): hyvillä mielin olen ja innolla odotan tätä ekaa kokonaista kautta plaanin riveissä.

Talvikaudella kaksikko on pitänyt pelituntumaa yllä futsalin parissa.

AnVi:  Futsalia on talvikaudella pelattu ja muuten ollaan salilla käyty joukkueen kanssa kuntotreeneissä kuntotestejä tehden.

MaSå: Talven ajan ollaan treenattu fysiikkaa vähän enemmän ja pallon kanssa on päästy leikkimään futsalin merkeissä.  Nyt ollaan sitten valmiina kesää varten. Viime viikolla alkoi Vierumäellä tekonurmitreenit edustuksen kanssa ja tällä viikolla päästiin myös junnujen kanssa ulos pelaamaan. Tästä se kesäkausi nyt alkaa ja pääsee kunnolla treenaamaan.

Ensimmäinen harjoituspeli suttaantui niin Virolaisen kuin Ståhlbergin mielestä mallikkaasti, vaikka parannettavaa seuraaviin koitoksiin jäikin.

AnVi: Ihan onnistunut ekaksi peliksi. Positiivinen esitys meiltä siihen nähden, kun takana oli vain kahdet treenit. Siihen nähden positiivisia ajatuksia peli kyllä herätti. Paljon on toki vielä parannettavaa niin itseltä kuin joukkueen osalta.

MaSå: Vähän jäi harmittamaan se, ettei voittoa tullut, mutta ihan kelpo peli näin ekaksi peliksi uuden valmentajan alaisena ja tästä on sitten hyvä lähteä rakentelemaan kesää varten.

Nälkää kaksikolla riittää tulevalle kaudelle.

AnVi: Tavoitteena pelata ehjä kausi, olla terveenä ja auttaa sitä kautta joukkuetta. Viime kaudella polvivamma vei puolet kaudesta ja jouduin olemaan pitkään sivussa. Meillä on hyvä porukka kasassa ja voitosta tullaan taistelemaan joka pelissä, Virolainen vakuuttaa.

MaSå: Tarkoitus olisi kehittyä mahdollisimman paljon kovan treenin avulla. Peliaikaa haluan paljon ja kentällä sitten itsevarmasti ja halukkaasti antamaan kaikkensa joka pelissä. Luovuus on jäänyt tähän asti lähinnä treenien puolelle, sen asian haluaisin muuttaa, Ståhlberg sanoo lopuksi.

Union Plaanin kannattajajien kannattaa pitää kuulo ja näköelimet auki, sillä lähipäivinä on luvassa erittäin mielenkiintoisia maalivahtiuutisia…

Lisää kuumia pelaajasopimuksia: Ali Reaad Plaanin uusin vahvistus

Valolinnan vastaanottokeskuksen johtajan pienessä työhuoneessa on lämmin tunnelma, kun Union Plaanin puheenjohtaja, vastaanottokeskuksen johtaja, tulkki ja irakilainen turvapaikanhakija selvittelevät sopimuskuvioita.

Heinolalaisen Union Plaanin harjoituksissa on käynyt talven aikana useita turvapaikanhakijoita. Nyt yksi heistä on liittymässä joukkueeseen. Plaanin puheenjohtaja Antti Heikkinen on tyytyväinen, sillä Ali Reaad laittaa nimensä sopimuspaperiin ja nostaa Union Plaanin kaulahuivin harteilleen. Reaad on juuri se pelaaja, jolta Heikkinen ja koko joukkue odottaa paljon.

Reaadille jalkapallo ei ole vain kiva harrastus.

– Millä sarjatasolla pelaamisesta saa rahaa?, Reaad kysyy.

Heikkinen selittää tulkin välityksellä, että Suomessa jalkapalloilijoille maksetaan käytännössä vain kahdella korkeimmalla sarjatasolla. Kuutosdivarista taipaleensa aloittanut Plaani on noussut kummallakin pelaamallaan kaudella, joten ensi kesänä Heinolassa pelataan nelosdivaria, mikä on Suomen viidenneksi korkein sarjataso. Tästä Reaad aikoo ponnistaa kohti ammattilaisuutta, sillä hänellä ei ole muuta ammattia. Tie on pitkä, mutta ei mahdoton.

22-vuotias Reaad on kotoisin Bagdadista köyhistä oloista. Hän aloitti jalkapallon pihapeleissä viisivuotiaana. Reaad pelasi jalkapalloa aina ja kaikkialla. 12-vuotiaana hänet otettiin mukaan joukkueeseen. Nuori jalkapalloilija nousi yhä isompiin seuroihin ja lopulta hän kipusi aina Irakin nuorisomaajoukkueeseen saakka.

Viime syksynä tilanne Bagdadissa kävi Reaadille mahdottomaksi ja hän päätti lähteä hakemaan uutta elämää jostain muualta.

– Sota ahdisti ja minulle tuli ongelmia shiiamuslimien kanssa, sillä en halunnut mukaan armeijaan tai sissitoimintaan. Sen vuoksi jouduin hengenvaaraan ja päätin lähteä etsimään turvapaikkaa.

Viime syksynä Reaad päätyi pitkällä matkallaan Heinolaan Valolinnan vastaanottokeskukseen. Hänen turvapaikkahakemustaan ei ole vielä käsitelty, eikä edes poliisikuulustelua sen suhteen ole tehty.

– Helpottaisi, jos pääsisin edes sen hoitamaan.

Reaad pääsi viime vuoden puolella mukaan Plaanin harjoituksiin, mikä oli ikänsä jalkapalloa pelanneelle helpotus. Toistaiseksi Plaanin harjoituksissa on tehty paljon oheisharjoitteita. Juoksutreenit pakkasessa ja jäähallin portaissa ovat olleet Reaadille uusi kokemus, mutta treeni on maistunut.

– Meinasin jo vähän laiskistua, mutta kun pääsin mukaan harjoituksiin tuli heti hyvä ja rentoutunut olo. En ollut ikinä nähnyt lunta, joten oli vähän outoa juosta ulkona, mutta siihen tottui.

Joukkueeseen liittyminen helpottaa täysin vieraaseen kulttuuriin ja ympäristöön sopeutumisessa.

– Harjoituksissa katson muista mallia ja teen perässä. Haluan oppia Suomen kieltä, sillä on ahdistavaa, kun en ymmärrä, mitä muut puhuvat. Kuuntelen suomalaisia ja opin sanan sieltä ja toisen täältä. Jalkapallon avulla voin tutustua ihmisiin, oppia kieltä ja saada kavereita, Reaad sanoo tulkin välityksellä.

Jalkapallo merkitsee Reaadille paljon. Hän katsoo pelejä päivittäin puhelimensa näytöltä. Varsinkin irakilainen, espanjalainen ja englantilainen jalkapallo kiinnostaa, mutta kaikki muukin käy, kunhan se on vain jalkapalloa.

– Jalkapallo on minulle elämä, tulevaisuus ja ammatti. Toivottavasti voin vielä elättää sillä itseni.

Nyt Reaadilla on pelipaikka Suomessa, vaikka portaita on vielä kivuttavana kohti ammattilaisuutta.

– Nyt jotain valoa on näkyvissä, kun ovi on auki, vaikka vain pienesti. Haluan ylöspäin askel kerrallaan. Toivon, että koko Suomi kuulee vielä minusta jalkapalloilijana. Kaikista eniten haluaisin tehdä vielä joskus tehdä maalin Suomen puolesta.

kainalojuttu:

Vaikka kielimuuri on korkea, on Ali Reaadin sopeutuminen Union Plaaniin käynyt kivuttomasti. Kuumana käynyt turvapaikanhakijakeskustelu ei ole vaikuttanut Plaanin pelaajavalintoihin.

– Jos tämän tasoisia pelimiehiä tulee Heinolaan, niin on aivan sama mistä maasta he tulevat. Ali asuu Heinolassa, joten joukkueen heinolalaisuuskaan ei tästä heikkene. Nämä kaverit ovat niin kohteliaita ja hyviä pelaajia, että mitään ongelmia ei ole ollut. Varsinkin Alin taidot ovat tehneet sellaisen vaikutuksen, että hän on jo ansainnut joukkuekavereidensa arvostuksen. Ja tietenkin haluamme myös auttaa Alia urallaan eteenpäin, Plaanin puheenjohtaja Antti Heikkinen sanoo.

Raeedin pallonkäsittelytaito ei ole jäänyt huomaamatta Plaanin saliharjoituksissa. Heikkinen odottaa jo innolla näkevänsä Reaadin isolla kentällä, missä hän saa enemmän tilaa. Raeed kertoo olevansa parhaimmillaan keskikentällä, mutta sanoo, että valmentaja päättää pelipaikoista.

Plaani pelaa kauden ensimmäisen harjoitusottelunsa Vierumäellä 20. maaliskuuta kello 15.30 Järvelän Jäppärää vastaan. Seuraavana viikonloppuna vuorossa on jo ensimmäisen kierroksen ottelu Regions´ Cupissa, joten Reaad ja kumppanit pääsevät pian tositoimiin.

Teksti: Janne Pussila (muokattu 11.03.2016)

Lisää kontrahteja julkaistavaksi – Maalinsuulle riittää tilkitsijöitä

Toni Jouttunpään avauspotkut saavat yläruumisvamman vuoksi vielä odottaa.

Yläruhovamma pitää Toni Jouttunpään vielä pitkään sivussa tositoimista.

On tullut taas aika pläjäyttää lisää kassakaappisopimuksia julki. Rantapuiston sohjoisilla penkeillä on fanien keskuudessa käyty huolestunutta keskustelua tulevan kauden maalivahtitilanteesta. Helpottaaksemme innokkaimpien kannattajien jännitystä kerromme nyt tehneemme sopimukset Timo Naukkarisen, Tomi Järvisen, sekä Toni Jouttunpään kanssa. Ja siltä varalta, että kaikkia vetoja herrat eivät jostain syystä pysty liimaamaan, on irtopalloja siivoamaan värvätty vikkeläräpyläinen puolustaja Aleksandr Kolesnik.

Union Plaanin maalivahtiosaston voidaan sanoa olevan hyvissä kantimissa. Kasassa on kelpo maalivahtikolmikko, jolla kelpaa nelosdivarikentille tallustaa. Viime kaudella urosmehiläisen otteita maalilla esittänyt Jouttunpää on vielä pitkään sivussa loukkaantumisen vuoksi, mutta Järvisen ja kokeneen Naukkarisen komennossa pysyy oma pesä taatusti turvattuna.

Seuramoguli Antti Heikkinen pitää maalivahtitroikkaa nelosdivariin kovana.

  • Viimekaudella 2 ottelua lainalla meillä pelanneen Tomi Järvinen mukaan saanti koko vuoden kattavalla sopimuksella on erittäin tärkeätä, kun Toni (Jouttunpää) on pitkään sivussa. Järvinen on erittäin laadukas maalivahti tähän sarjaan
  • Naukkarinen on meidän ikänestori. Tinsi tuo kokemusta koppiin ja on erittäin pidetty pelaaja joukkueen keskuudessa. Viime kauden päätöspelissä torjuttu pilkku kertoo myös sen, että vanha kettu poimii vielä pallojakin kiinni, jos nuoremmilla alkaa homma lipsumaan

Toipilaana oleva Jouttunpää tulee Heikkisen mukaan antamaan tervehdyttyään kovan haasteen Järviselle ja Naukkariselle.

  • Viimekaudella tullut ylärajaa vamma pitää Tonin ainakin puolet kaudesta sivussa, mutta kokenut veskari tulee varmasti haastamaan kilpakumppanit kun toipuu.

Puolustukseen saadaan jotain Viru Valgeakin terävämpää, kun Aleksandr Kolesnik raapusti puumerkkinsä jatkosopimukseen.

  • Eestin pikajuna” on viimekaudelta tuttu pelaaja heinolaiselle yleisölle. Hän tuo puolustuspäähän valmentajille lisävaihtoehtoja.

Heikkisellä on vielä povitaskussaan yksi mielenkiintoinen maalivahtiosastoa koskeva uutinen, joka julkaistaan tuonnempana.

 

Plaanin maalivahtikaksikko Tomi Järvinen & Timo Naukkarinen Plaanin toimituksen tentattavana.

Orastavaa kevätkiimaa ja paloa neliapiloiden täyttämille viherkentille on aistittavissa maalivahtikaksikko Järvisen ja Naukkarisen haastattelussa. Mitkä mahtavat olla herrojen mietteet tuoreeltaan sopimusten julkistamisen jälkeen?

ToJä (Tomi Järvinen): Erittäin hyvät fiilikset sopimuksesta ja alkavaa kautta odotan innolla!

Naukkarisen kokemus paistaa teemuselännemäisesti läpi kommenteista. Alkamassa on omien sanojen mukaan viimeinen kausi tositoimissa.

TiNa (Timo Naukkarinen): No eipä tässä kummempia, kolmas kausi alkaa Plaanissa, kiitos Heikkisen. Katsotaan mitä tuleva tuo tullessaan. One more year. Pistetään kaikki peliin ja yritetään auttaa joukkuetta parhaan mukaan.

Entä kuinka hyvin pallosiepparit ovat ylipäätään seurassa viihtyneet?

ToJä: Plaanissa olen viihtynyt oikein hyvin. Suurin osa pelaajista oli tuttuja jo entuudestaan. Plaanissa on hyvä meininki niin kentällä kuin kentän ulkopuolella.

Naukkarisen lopettamispäätös on yhtä huterasti kiveen hakattu kuin Teemu Selänteelläkin aikanaan. Jatkon suhteen Naukkarinen heittää pallon Heikkiselle.

TiNa: No enhän mä enää muissa joukkueissa tule pelaamaan. Kaikki on hoidettu hienosti seuran puolelta ja ikääkin on jo sen verran, että pelataan nyt ja lopetetaan sitten, kun ei enää jaksa. Ja tietysti pitää aina katsoa kauden päätteeksi, jotta tarjotaanko sitä sopparia enää.

Kumpikin vahti on kokenut olonsa Union Plaanin perheessä kotoisaksi. Entä mahtuuko saunailtoja kauteen tarpeeksi?

ToJä: Antti on tehnyt huikeeta työtä seuran ja pelaajien eteen koko ajan. Täytyy ihan hattua nostaa Antin ja muiden taustahenkilöiden työlle. Pääpaino toiminnassa on tietenkin pelaamisessa, mutta välillä rentoudutaan ja vietetään mukavaa aikaa joukkueen kesken.

TiNa: Niin kuin tuossa jo mainitsinkin, niin puitteet ovat kohdillaan. Ei tarvi kauheesti miettiä mitään muuta, kuin tuota pelaamista. Johto on laittanut hommat isoilleen ja iso käsi siitä heille.

Uutta valmentajaa kaksikko ei ole ehtinyt vielä tapaamaan, mutta luottoa uuteen piiskuri Jani Lehtelään kyllä löytyy.

ToJä: Itse en ole vielä päässyt tutustumaan uuteen valmentajaan. Pelkkää hyvää olen kuitenkin kuullut Lehtelästä ja varmasti tuokin hyviä uusia asioita joukkueen peliin. Innolla ja mielenkiinnolla odotan Lehtelän vetämiä treenejä.

Vaikka Naukkarinen tuskin tulevaa valmentajaansa valokuvasta vielä tunnistaa, uskoisi hän laittaa Lehtelän vaikka kuuluisan Leila-laivan ruoriin.

TiNa: En ole vielä uutta koutsia tavannut, mutta puhelimessa ollaan juteltu ja siitä saamani kuvan perusteella pätevä kaveri ohjaamassa laivaamme.

Nelosdivari vaikuttaa olevan pelaajalle kuin pelaajalle vielä suuri tuntemattomuus, niin myös Tomille ja Timolle.

ToJä: Ei ole sen tarkemmin tullut vastustajia tarkasteltua. Sama ketä vastaan lähetään pelaa, niin aina voitosta kamppaillaan.

TiNa: En osaa sanoa tulevista vastustajista mitään. Onhan meidän miehistä osa heitä vastaan joskus pelannut, mutta itse olin kymmenen vuotta pois näiltä leveysasteilta, joten seurat on niminä tuttuja, mutta muuten ei.

Entä miltä nousu sarjaporrasta ylemmäs näyttä maalivahdin silmin? Koveneeko vastustajien kärkkärit nelosessa?

ToJä: Varmasti tulee tiukkoja pelejä ens kaudella ja taso on parempi kuin vitosdivarissa. Laukausten kovuudesta en tiiä, mutta aina yritetään olla pallon edessä.

TiNa: En tiedä koveneeko vedot, mutta tilanteita on luultavasti enemmän kuin kahtena edellisinä kautena. Nelosen ero vitoseen ja kutoseen on suuri. Pienet asiat ratkaisee, paikoista pitää iskeä ja lepsuja maaleja ei sovi päästää.

Mahdetaanko maalivahtien kesken käydä kovaakin taistelua joukkueen sisällä? Öljytäänkö kaverin hanskat, vai lainataanko liimaa omasta purkista käsineisiin?

ToJä: Kilpailua on maalivahtien välillä ja hyvä niin. Kuitenkin hyvässä sovussa treenataan ja kaveria autetaan ja tsempataan. Valmentaja päättää sitten kuka pelaa.

TiNa: Maalivahtitilanne tälle kaudelle on sarjatasoon nähden aika kova. Meiltä löytyy Jouttunpää, huumorimies etelästä ja todella kova luu. Äijä vois vetää vaikka kakkosessa, mutta hyvä, että pelaa meillä. Sitten on Järvinen, teki comebackin Heinolaan viime vuonna ja pelasi jäätävästi ne muutamat tärkeät matsit. Hieno homma, että jätkä Plaanin riveissä. Nuori, mutta kokenut kassari ja onhan katsojillekin silmänruokaa, kun tää pelastaja häärää kentällä.

Lopuksi kaksikko lähettää omat terveisensä Union Plaanin kannattajille.

ToJä: Faneille iso kiitos viime kaudesta ja toivottavasti samanlainen kannatus jatkuu tulevalla kaudella. Mukava pelata, kun on yleisöä paikalla. Parin viikon päästä ensimmäinen harkkapeli, niin ei muuta kun paikalle katsomaan ja kannustamaan!

TiNa: Katsojille sen verran, että kesällä sankoin joukoin kiljumaan urheilupuistoon. Huippufutista tiedossa!

Ensimmäiset pelaajasopimukset julki – Maalitykki Halla jatkaa!

Kevätauringon paiste on varma merkki siitä, ettei jalkapallokesä 2016 ole enää kaukana. Union Plaanin toimistolla ei ole talviunia pitkään kuorsattu ja nyt on tullut aika julkistaa ensimmäiset pelaajasopimukset.

Seurapäällikkö Antti Heikkinen hymyilee kilpaa auringon kanssa läväyttäessään tiskiin viiden pelaajan sopimukset. Henrik Haapsaari, Samuel Malk, Kalle Manselius, Mika Ståhlström ja Mikko Halla tunnustavat Plaanin värejä myös tulevalla pelisesongilla. Lahden Reippaasta siirtyvä Patrik Lukin on sen sijaan uusia kasvo. Lukin on tosin ehtinyt olla mukana jo seuran futsal-peleissä.

  • Haapsaari, Malk, Manselius ja Ståhlström ovat puolustukseen erittäin monipuolisia pelaajia, jotka pystyvät pelaamaan paikkaa kuin paikkaa. Lukin on tavallaan uusi mies meillä, vaikka onkin futsalin puolelta meille tuttu. Hänellä tämä on ensimmäinen kausi miesten peleissä, joten ei kasata liikoja paineita, mutta kyllä hän saattaa olla kärkipaikalle se niin sanottu musta hevonen, Heikkinen uskoo.

 

Piip-testin kärkimies valmiina tositoimiin

Plaanin hyökkäyksen terävimpiin kulmahampaisiin kuulunut Mikko Halla on erittäin tyytyväinen allekirjoittamaansa jatkosopimukseen. Hyvin joukkueeseen kotiutunut maalinsylkijä ei edes harkinnut siirtyvänsä vihreämmille veroille. Kauden alkua mies odottaa jo vesi kielellä.

  • Odottavaiset ja tyytyväiset tunnelmat, ei edes käynyt muita seuravaihtoehtoja mielessä

Kehuja satelee toimiston puolelle. Hallan kommenteista päätellen maalinsylkijää on seurassa pidetty kuin kukkaa kämmenellä.

  • Heikkisellä oli osuutta asiaan. Hän on tehnyt loistavaa työtä seuran taustalla ja on mukava olla osa seuraa, jossa on älyä, intohimoa ja tavoitteita seurajohdon puolelta

Heikkinen vastaa samalla mitalla antaen vuolaasti kehuja suojatilleen.Piip-testin kärkitulos ei jää huomioitta.

  • Hallan jatko on iso asia. 40maalia 2 kahteen kauteen on kova suoritus ja tietysti sellainen ukko halutaan pitää riveissä. Nyt kun Mikko on saanut ehjän ja laadukkaan harjoituskauden alle, niin verkot tulevat varmasti pölisemään kesällä. Halla paukutti kaiken kukkuraksi valmentaja Jani Lehtelän piip-testissä kovimman ajan! Kertooko se sitten joukkueesta vai Mikon kovasta kunnosta?

Pelivirettä Halla on pitänyt usean muun Plaani-pelurin tavoin futsalin puolella. Tuloksille hyökkääjä ei anna sen suuremmin painoarvoa, mutta pitää sisäpelejä mukavana treenilisänä

  • Futsalit meni miten meni, niihin ei kannata liikaa paneutua koska kyseessä kuitenkin ihan eri laji ja jalkapallo on Union Plaanissa ykkösasia. Mukava tapa kuitenkin pitää jonkinlaista pelituntumaa yllä talven aikana.

Tulevan kauden nelosdivarilohko on Hallalle vielä täysi mysteeri.

  • Pakko sanoa, että ei ole seurat itselle tuttuja, mutta varmaan tulee koviakin pelejä vastaan kesän aikana.
  • Plaanin Mahdollisuuksia sarjassa on vaikea lähteä arvioimaan. Ainoa mitä voi arvioida, on oman joukkueen tekeminen ja omassa tekemisessä onnistuminen. Olen tyytyväinen joukkueeseen ja uskon että pystymme haastamaan kenet tahansa tässä sarjassa.

Plaanin valmennuksessa tapahtui vallanvaihto sarjanousun myötä. Ansiokasta työtä joukkueen eteen tehnyt Jussi Aarikka väistyi sivuun ja joukkue on nyt Jani Lehtelän komennossa, joka kaikesta savolaisesta lupsakkuudestaan huolimatta on Hallan mukaan vaativa valmentaja.

  • Valmentajaan ei ole treenien kautta paljon vielä päässyt tutustumaan. Muutamissa tapahtumissa tavanneena voin sanoa, että kyseessä on vaativa, mutta pelaajaläheinen ihminen jolle jalkapallo on iso osa elämää. Ei epäilystäkään, etteikö olisi meille toimiva ratkaisu.

Pelitapaan on luvassa jonkinlaisia muutoksia viime kauteen, jahka harjoitukset pääsevät lumien sulettua todenteolla käyntiin.

  • Joistain muutoksista on puhuttu. Käytännön tasolla asiat loksahtelevat paikoilleen varmaan tulevien kuukausien aikana kauden alkua edeltävissä treeneissä.

Viime kauden vitosdivarin peleissä Halla rallatteli 16 täysosumaa, jolla heltisi sarjan maalipörssin viides sija. Jatkuuko maalitehtailu sarjatasoa ylempänä?

  • Verkko heiluu aina kun siihen tulee paikka, mutta toivottavasti onnistujia tulisi ensi kesänä laajalta rintamalta. Ennen kaikkea joukkueen menestyminen on pääasia ja että jokainen täyttää oman tonttinsa yhteisiin tavoitteisiin päästäksemme, Halla päättää.

ASETELMIA TULEVAAN KAUTEEN: Union Plaanin harjoitusottelut keväälle 2016

Plaani hakee virettään kesää ja lähestyvää kautta kohden harjoitusotteluiden muodossa, jotka pelataan seuraavasti:

Vierumäen tekonurmi 20.3 15:30 Union Plaani – Jäppärä

Vierumäen tekonurmi 26.3 15:15 Union Plaani – Kumu Regions` Cup 1.kierros

Mäntsälän tekonurmi 1.4 XX:XX MU – Union Plaani

Villa Park Hyvinkää 6.4 19:30 HyPS – Union Plaani

Vierumäen tekonurmi 17.4 15:30 Union Plaani – Orimattilan Pedot

Tule mukaan katsastamaan pelaajien vire ja lähtökohdat tulevaan kauteen. Kentän laidalla tavataan!

plaani official

Lehtelä tuo savolaisfutiksen Heinolaan

IMG_5073

Union Plaanin piiskuriksi värvätty kuopiolaislähtöinen Jani Lehtelä puhkuu intoa päästessään käskyttämään heinolalaisen jalkapalloilun lippulaivaa, joka kulki kaksi kautta Jussi Aarikan menestyksekkäässä komennossa. Monissa liemissä keitetty Lehtola kertoo ajatuksiaan uransa uusimmasta haasteesta. Ääneen pääsee myös seurapamppu Antti Heikkinen.

Union Plaanin valmennus kokee muutoksen, kun joukkuetta ansiokkaasti kaksi vuotta luotsannut Jussi”Aake” Aarikan​ aikakausi joukkueen ruorissa päättyy.

  • Aake ei jatka enää mukana. Haluamme kiittää Aakea kahdesta hienosta vuodesta ja työstä seuramme eteen. Seura laittoi tavoitteeksi 2 vuotta sitten nousun mahdollisimman nopeasti kutosdivarista neloseen ja se tapahtui nopeimmalla mahdollisella aikataululla, manageri Antti Heikkinen​kertoo.

Seura kartoitti ensin paikalliset vaihtoehdot Aarikan korvaajaksi, kunnes Heikkinen sai vihiä pätevästä ammattimiehestä. ­

  • Kartoitimme ensin heinolalaista vaihtoehtoa päävalmentajaksi, mutta sopivaa ei löytynyt ja Janista saatiin vinkkiä jonka jälkeen asiat etenivät todella nopeasti.

Lehtelä innostunut pestistään.

Saksan 2-Bundesliigamaailmaa nähneen ja A-nuorten Suomen mestaruuden voittaneen valmentajan ei uskoisi ylenpalttisesti pestistä 4-divarin jalkapallojoukkueessa riemuitsevan. Heikkisen puhelu sai kuitenkin Lehtelän vakuuttuneeksi ja aidosti innostuneeksi. ­

  • 36 vuotta on tullut futista nähtyä ja ajattelin, että nyt pidän ensimmäisen vuoden taukoa. Mielenkiintoinen kontakti Heinolasta kuitenkin tuli ja jo ensimmäisestä puhelusta aistin tekemisen meiningin seurassa. Täällä on motivaatiota ja halua kehittää aidosti toimintaa ja kyllä sen tällä kokemuksella heti aisti. Ei tarvinnut enempiä houkutella! ­
  • Oikein innostuneet mietteet tässä on ja olen todella motivoitunut tähän haasteeseen. Ensimmäistä kertaa on edessä aivan tuntematon porukka, joten tässä pääsee hyvin luomaan omaa visiota. Odotan kuumeisesti, että pääsee ottamaan ohjat kunnolla käsiin.

Lehtelän rinnalla apuvalmentajana jatkaa vanha tuttu Jyrki​”Jykä” Saarinen​. Jykä on ainut jatkaja viime kauden valmennustiimistä. ­

  • Jykän kanssa oli helppo solmia jatko, kun ajatukset tulevaisuudesta ovat samat, Heikkinen sanoo.

Lehtelälle Union Plaani oli vielä ennen puhelinsoittoa tuntematon suuruus. Kokemukset Heinolastakin ovat samankaltaiset kuin monella muulla ohi ajaneella. ­

  • Ihan täysin vieras joukkue, kuten kaikki nämä Päijät-Hämeen alueen joukkueet. Heinola on ollut sen verran tuttu, että ohi olen mennyt. Olen kyllä siltaa pitkin ajaessani monesti tuuminut, että tuolla kivan näköisessä kaupungissa olisi mukava joskus käydä ja nyt sitä sitten ollaan täällä.

Zulimanien elämäntapaintiaanilla takana pitkä ja värikäs pelaajaura

Union Plaanin uuden pääkäskijän kotisija löytyy tätä nykyä Orimattilasta, jossa mies on valmentanut paikallisia Orimattilan Petoja. Lehtelän aiempi jalkapallohistoria on varsin savolaispainotteinen. ­

  • Kävin läpi KuPSin juniorimyllyn. Pelaajaura meni pääosin I, II ja III divisioonaa pelatessa Kuopiossa ja Varkaudessa. KuPSin kanssa pelattiin vuonna 1997 harjoituspeli Crystal Palacea vastaan. Sen pelin jälkeen tuli kutsu testileirille 2-Bundesliigan SV Meppeniin. Siellä pelasin 6 ottelua ja jäin Tommi Paavolan ​tavoin ilman sopimusta. 2000 luvun alusta pelasin Kuopion Zulimaneissa, jossa pelaajaura myös päättyi.

Samassa legendaarisessa Zulimanien joukkueessa oli luontevaa aloittaa valmentajan ura. Lehtelä muistelee lämmöllä vanhaa seuraansa ja etenkin kuumia saunailtoja. ­

  • Joukkue oli aikalailla kuitenkin tunnettu, jota oli ilo valmentaa. Tosin siellä oli nimekkäitä kokeneita kavereita, joille piti sanoa, että kauteen lähtee kaikki pelaajat samalta viivalta. Zulimanit on eräällä tapaa elämäntapajoukkue. Vanhaan hyvään aikaan oli enemmän saunailtoja kuin peli-iltoja. Nykyään pelejä on enemmän, mutta saunailtoja on silti, Lehtelä naurahtaa.

Omalta pelaajauran kohokohdiksi orimattilalaistunut savolainen nostaa Saksan testileirin ja nuorten Suomen mestaruuden. ­

  • Kokemuksena Mettenin aika oli todella hienoa, vaikka sopimusta ei tullutkaan. KuPSissa Crystal Palacea vastaan pelattu harjoituspeli on myös hyvin mielessä. KuPSissa voitettu A-nuorten SM-kulta on ehkä se kohokohta. Ikämiehissä on tietysti voitettu useita papparaisten mestaruuksia, mutta kyllä tuo A-nuorten mestaruus on se kirkkain.

Pelaajat tammikuussa kinkunsulatuskuurille

Kuopiossa ja maailmalta imettyjä oppeja Lehtelä on päässyt soveltamaan jo vieraammalla maaperällä, Orimattilan Pedoissa , jossa Lehtelän harteilla oli puolustajien ja maalivahtien peluutus. Kontrahti Union Plaanin kanssa on sen verran tuore, että koko joukkue on vielä uudelle valmentajalleen vieras. ­

  • Kävin viikonloppuna paikan päällä ja esittelin itseni joukkueelle. Tammi-helmikuun tienoolla astun virallisesti remmiin. Sitä ennen aion henkilökohtaisesti tutustua pelaajiin ja keskustella heidän tavoitteistaan.

Lehtelä uskoo joukkueen ennen varsinaisiin valmennustalkoisiin alkamista fysiikkavalmentaja Kari Wellingin​huostaan. Welling jäi viime vuonna eläkkeelle puolustusvoimista ja aloittaa joukkueen mukana tammikuun aikana. ­

  • Fysiikkavalmentaja hoitaa kuntopuolta helmikuuhun asti. Hoidetaan fysiikka ensin kuntoon. Maaliskuussa pääsemme pallon kanssa harjoittelemaan. 2 kk ennen sarjan alkua on lyhyt aika, mutta ainakin pelaajat ovat siihen mennessä hyvässä kunnossa.

Vanhan armeijan miehen antaman kuntokuurin vaikutuksiin uskoo myös Heikkinen ­

  • Karin mukaan tulo varmistaa ainakin sen, että kuntopuoleen ei tulla kaatumaan ensi kaudella. Hienoa että saadaan tällekin sektorille huippuammattilainen.

Kylmää janojuomaa on pelaajille tarjolla hikiharjoitusten tiimellyksessä, sillä joukkueen huoltajana jatkaa Milko Enden​.

Lehtelä uskoo kalakukkofutiksen voimaan

Entä millaista jalkapalloa Lehtola haluaa Plaanin pelaavan? Onko savolainen jalkapallo pelkkää kieroilua vai jotain muuta? ­

  • Tulemme pelaamaan hyvin aktiivista futista. Tullaan puolustamaan ylhäältä asti. Painotan pallottoman pelaajan liikkumista ja helpottamaan sitä kautta pallollista pelaajaa. Pyrimme prässäämään ylhäältä ja tulemme pelaamaan maata pitkin, eli hyvin perinteistä savolaista jalkapalloa.

Lehtelän sormet suorastaan syyhyävät hänen odottaessaan tositoimien alkamista. ­

  • Iloa ja intoa on, kun pääsi nousijajoukkueen rooliin. IV ja III-divarissa pärjää hyvin jo pelkällä kovalla asenteella ja tiiviillä joukkuepelillä. Sarjanousijana meitä varmasti aliarvioidaan, mutta me aiomme kyllä näyttää, sanoo Lehtelä päättäväisenä.